Tanker og meninger

Tips til hva du kan gjøre når du er langt nede

♥ Gå deg en tur ♥
Fysisk aktivitet er viktig, og noe alle trenger.  Hvor godt er det ikke å komme ut, få frisk luft og bare være i bevegelse? Kanskje glemmer du tankene litt også?

♥ Skriv ned det du tenker på ♥
Nåe man sliter, og har det vondt tenker man gjerne en del. Finn frem penn og papir, og skriv ned alt du tenker på. Akkurat som det er.  Jeg husker når jeg var langt nede og deppa. Det hjalp å få ting skrevet ned.

♥ Gjør noe du liker ♥
Skift fokus. Gjør noe du liker å finne på. Kanskje liker du å se på filmer eller serier. Finn en film eller serie, og kos deg med det. Det kan hjelpe deg å tenke på noe annet, og gjøre deg glad.

♥ Lag deg noe godt å spise ♥
Når man er deppa, og langt nede blir gjerne matlysten også dårligere. Reis på butikken, og kjøp inn favorittretten din. Vi alle har noe vi er ekstra glad i, eller hva? Kanskje drikke ett glass vin til maten også? PS. Det er også lov å spise godteri. Det viktigste er at du koser deg, og får i deg næring.

♥ Ring noen ♥
Ring noen som du stoler på, og som du synes er lett å prate med. Fortell hvordan du har det, og føler. Bare vær ærlig. Kanskje kan personen du ringer komme på besøk, så du slipper å være alene? Det er alltid godt å prate med noen når man har det vanskelig også.

♥ Oppsøk hjelp ♥
Føler du at det går skikkelig ille, og du virkelig overhode ikke har det bra. Ikke nøl med å be om hjelp. Jeg vet det kan være vanskelig å be om hjelp selv, men ikke være redd for å spørre om hjelp til det om du trenger det. Husk at det er mange som har slitt før deg. Du er ikke alene. Det er ikke flaut å be om hjelp. Alle ønsker deg kun ditt eget beste, og vil at du skal det bra. Det er ingen skam å få hjelp. Vi alle har vært der en gang her i livet.

Vil også tipse deg om hjelpetelefonen til mental helse. Det er døgnåpent, og der kan du snakke med en ukjent person om du synes det er lettere. Nr dit er 116 223.

Håper noen av tipsene kan hjelpe ♥

Charlotte 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *