Tips til deg som føler deg ensom

Føler du deg ensom og alene? At det er bare deg selv, og at du ikke har noen rundt deg? Sitter ofte alene og aner ikke hva du skal gjøre?

Hentet fra unsplash.com

Du må lære deg og like å være i ditt eget selskap. Jeg vet det er vanskelig, men for at du skal slutte å føle på ensomhet, så må du finne ut hva du kan gjøre for å trives i ditt eget selskap.

Her er noen tips og råd til deg:
Finn deg en hobby. Hva liker du å gjøre? Hva er du interessert i? Liker du å skrive? Lese bøker? Gå turer? Strikke? Det er viktig å ha noe du liker å gjøre, for det gir deg positiv og økt energi.
Ha noen å prate med. Når man føler seg ensom, så er det godt å ha noen å prate med. Når man sitter mye alene, så har tankene lett for å komme. Tankene kverner, og det gjør deg deprimert. Det kan være noen i familien, en nær venn eller noen du føler du har god kjemi med. Noen du har god relasjon til. Det som er viktig er at du har tillit til personen, og at du tørr å være åpen og ærlig om det som plager deg.
Skriv takknemlighetsdagbok. Skriv ned 3 ting hver dag, enten hver morgen eller hver kveld. Ting du er takknemlig over. Det hjalp meg mye når jeg følte meg ensom, og når jeg var deprimert. Det lærte meg å sette pris på de små tinga i hverdagen som man ikke fokuserte så mye på tidligere. Det får deg til å tenke på små detaljer du er takknemlig over.
Skriv notater/dagbok. Finn frem penn og papir. Skriv ned det du tenker og føler. Å få skrevet det ned på papiret kan være god terapi i seg selv.
Fysisk aktivitet. Kom deg ut. Gå deg en tur. Frisk luft er godt for kropp og sjel. Legg gjerne merke til detaljer rundt deg når du er ute og går tur også. Hvordan er været idag? Hva hører du? Ser du noe nytt hos naboen? Bruk sansene dine.
Mat og drikke. Husk å spise og få i deg nok næring. Uten mat og drikke duger helten ikke. Det er viktig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *